آرشیو اخبار آرشیو اخبار
خروجی خبرخوان خروجی خبرخوان اخبار
جستجو برای      
مقالات

نگاهی اجمالی به مقوله رشوه
علی اسکندری
معاون اداره زندان شهرستان نیشابور
.pdf | .ppt | .doc
امتیازدهی به این مقاله:


1393/12/21
نظرات شما (0)
خلاصه مقاله
چکیدهرشاء (رشوه دادن ) و ارتشاء (رشوه گرفتن) شکلی ديگر از رفتارهای مجرمانه است که به عنوان يكي از پديده‌هاي شوم اجتماعي ظهور و بروز پیدا نموده و به جرأت مي‌توان گفت جامعه‌اي وجود ندارد كه از گزند اين اعمال مجرمانه مصون باشد. هر جامعه‌اي با اين جرائم آشنايي دارد و اين جرم ارتباط مستقيم و غيرمستقيم با مسائل سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و علي‌الخصوص با مسائل اعتقادي و ديني افراد جامعه دارد. مسلماً جامعه‌اي كه اعتقادات ديني و مذهبي را در خود تقویت نموده باشد، ميزان اين نوع  جرايم در حداقل خود خواهد بود. در يك جامعه اسلامي كه اعتقاد به روز حساب  به عنوان يك اصل مسلم و پذيرفته شده در آن تلقی شود افراد گرایشی به تضییع حق دیگران و یا اخذ حقی به صورت من له الحق نخواهند داشت.واژه های کلیدی: رشاء ، ارتشاء ، راشی ، مرتشی مقدمهدر فرهنگ عمومی رشوه عبارت است از: دریافت وجه یا مال یا هر چیزی که برای از بین بردن حق یا انجام کاری بر خلاف مقررات و وظیفه به کسی داده می شود. رشوه دادن و رشوه گرفتن هر دو عملی غیر اخلاقی و مذموم هستند که انجام آنها تحت شرایطی قابل مجازات است. این جرایم از زمره جرایم علیه آسایش عمومی اند که موجب سلب اعتماد مردم نسبت به هیات حاکمه و نظام اجرایی و اداری و موجب از بین  رفتن اطمینان عمومی نسبت به کارکنان اداری و ماموران دولتی می شوند و زمینه ترویج فساد مالی را برای سایرین فراهم می کنند.پیشینه تاریخی:شاید بتوان دو جرم «رشاء» و «ارتشاء» را از قدیمی ترین جرایم تاریخ کیفری بشر دانست . سابقه تاریخی این دو جرم ، به زمانی باز می گردد که بشر، نیاز به داوری و قضاوت نزد شخص ثالث را احساس کرد؛ یعنی از زمان پیدایش اولین مجموعه های بشری با روی کارآمدن نهادهای عمومی ظهور پیدا کرد به طوری که در طول تاریخ داستان های زیادی در این خصوص به چشم می خورد .  سابقه تاریخی این دو جرم، به زمان تشکیل اولین دولت ها و ساختار دیوان سالاری در سطح جهان باز می گرددانسان از همان روزهای اول که زندگی اجتماعی را در این کره خاکی آغاز کرد، برای برطرف کردن تزاحم حقوقش با حقوق دیگری، ناچار به درگیری و یا حل و فصل مسالمت آمیز دعوی شد. حل و فصل مسالمت آمیز هم جز از راه سپردن داوری به شخص ثالث، قابلِ اعتنا و اقناع آور نبود. مراجعه به این اشخاص ثالث بود که زمینه را برای بروز رشاء و ارتشاء  فراهم آمد. هر کدام از طرفین، برای اینکه حتما به نتیجه مطلوب خود برسند، راههای فرعی دیگری، غیر از ارائه اسناد و شواهد، پیش گرفتند: یکی برای احقاق حقش، و دیگری برای اثبات باطلش. داوران و قضات هم، بدلیل دارا بودن خصایص بشری، همچون طمع و دنیادوستی، زمینه را برای ارضای حوایج خود مهیا دیدند و بدین سان، دو جرم رشاء و ارتشاء پا بر عرصه وجود نهادند...!تعریف :رشوه عبارت است از دادن مالی به مأمور رسمی یا غیررسمی دولتی به منظور انجام کاری از کارهای اداری و قضائی، ولو اینکه آن کار مربوط به شغل گیرنده مال نباشد؛ خواه مستقیم آن مال را دریافت کند یا به واسطه شخصی دیگر آن را بگیرد. این شخص واسطه را در فقه رایش گویند و دهنده مال را راشی و گیرنده مال را مرتشی می گویند. شرط تحقق رشوه ، تبانی و توافق گیرنده و دهنده برای دادن و گرفتن رشوه است. رفتار فیزیکی:رفتار فیزیکی یا عنصر مادی در رشاء و ارتشاء دادن یا قبول کردن وجه یا مال یا سند پرداخت وجه یا تسلیم مال که مورد اول در مورد جرم رشاء و در مورد دومی در جرم ارتشاء می باشد که در جرم رشاء و ارتشاء انجام معامله صوری با مبلغ غیر واقعی هم می باشد.                                                                              به عنوان مثال: کارمندی که در مقابل انجام یا عدم انجام کاری برای ارباب رجوع مالی را از وی قبول     می کند یا ملک او را به بهایی بسیار کمتر از قیمت واقعی آن می خرد مرتشی و طرف مقابل راشی محسوب می شود.مستندات قانونی:مواد قانونی 588 الی 595 از فصل یازدهم قانون مجازات اسلامی مصوب 1/2/92 و مواد 3 و 4 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری .
متن کامل مقاله
تعداد بازدید از این صفحه: 505